امام یا مختار؟
در جمع دينى و جامعه ى دينى به خاطر رفعت اهداف كه بيشتر از امن و رفاه و رهايى و بالاتر از عدالت و آزادى و عرفان را مى طلبد، و به خاطر امكان انتخاب شكر و كفر، كه هدايت و آزادى و نجدين را مى طلبد، و به خاطر هجوم وساوس و ظهور أُمنيه ها و آرزوها و به خاطر نقطه ضعف ها از جلوه هاى دنيا و هوس هاى دل و حرف هاى مردم، مشكلات و آسيب ها زيادتر است و تجمع در معرض گسستگى بيشتر است.
چون فتنه ها و بدعت ها و انحراف ها و تعارض ها به خاطر آزادى انتخاب ديرتر مهار مى شود كه حذف و حبس و قتل و ترور مطرح نيست. بايد با مُقبِل به مُدبِر ر روى آورد و چه بسا در اين برخورد منافع و هوس ها و ترس ها تأثير بگذارد.
چون حتى آنها كه از يزيد روى برگردانده اند به حسين عليه السلام و يا على بن الحسين عليه السلام روى نمى آورند، كه زيد و مصعب و مختار براى آنها آسانتر هستند و با منافع و نفسانيت آنها هماهنگ تر هستند. اين جمع دينى، براساس معرفت و محبت و خدمت و اخوت و اصلاح و احسان شكل مى گيرد و همين، اساس سنگين و سختى است.
و همين جمع به خاطر ارزش ها و رفعتش با هجوم شيطان و هوس هاى نفس درگير است و نزغ و نزاع را به دنبال مى آورد.
روابط عمومی نشر بین المللی حوزه مشق