فردین احمدی؛ نویسنده وپژوهشگر
شرحی بر زیارت جامعه کبیره
موضع الرساله
ما معتقدیم که شما اهل بیت علیهم السلام موضع رسالت هستید، رسالت در شما قرار داده شده است، تقریبا هم مضمون با مهبط الوحی است. قرار گاه رسالت شما هستید یعنی همان رسالتی که رسول خدا از جانب خدا گرفته به شما به عنوان ودیعه وامانت سپرده است، امانت رسالت پیش شما است و نمی شود امانتی که پیامبر از خدا گرفته، آن را رها کند، منطق شیعه بامنطق اهل سنت، امتیازش در اینجاست. آنها می گویند رسالت را پیامبر آورده، شریعت را از خدا گرفته وبعد هم رها کرده است مردم خودشان امیری،فرمانروایی، خلیفه ای انتخاب کنند این واقعا قابل قبول است؟
شما بخواهید یک ناموس گرانبهای خود را به کسی بسپارید به چه کسی می سپارید؟
اگر آن طرف ازشما گرفته و رها کند، این آدم یا سفیه است یا خائن، آن کسی که امانت گرانبهای شما را گرفته، امانتی که حیات خانوادگی آنها به آن بستگی دارد داده است به کسی نگه دارد و او در کوچه انداخته تا رهگذرها بر دارند،این آدم یاسفیه است نمی فهمد که این ارزش دارد یا آدم خائنی است .
واقعا این طور که اهل سنت می گویند که رسول الله رسالت را از خدا گرفته، شریعتی را که ناموس خداست “ان الله غیور ویحب کل غیور، ما احد اغیر من الله” احدی غیور تر از خدا نیست وناموس خدا، دین خداست همان طور که شما به ناموس خود علاقمند هستید به دست هر کسی نمی سپارید خدا هم ناموس خود را به دست هرکسی نمی سپارد.
خداوند امنا وحی دارد انبیاءامناءوحی و رسول الله امین وحی هستند آن هم ناموسی است که تا روز قیامت می خواهد حیات ابدی بشر را تامین کند موضوع بی ارزشی که نیست، ناموس خداست وعامل حیات ابدی بشر است سعادت ابدی یا شقاوت سرمدی همین است آن کسانی که با این ناموس مخالفت کنند شقاوت ابدی را دارند وآنهایی که این ناموس را نگهداری کنند حیات وسعادت ابدی دارند. این چنین ناموسی را خداوند به پیامبر سپرده، آن وقت پیامبر آن را در کوی وبرزن رها کرده رهگذرها بیایند، ابوبکر آن را بگیرد، خلیفه شود دنبالش عمر،معاویه،یزیدبیاید،این یزید بود که می گفت به قول خودش ولی امر بود ،چه کار کرد با ناموس خدا، می گفت ما نزل وحی ولاخبرجاء ولا وحی نذر، می گفتند ملکی بود آمد ورفت نه وحیی است نه خبری هست، دنبالش بقیه بنی امیه آمدند وآن شراب خواری که با حال مستی آمده بود امام جماعت کوفه شده بود یا شناوری کرده در دریای خمر پیامبر بیایند ناموس خدا را رها کند اینها بیایند سر کار ،چه بگویم!
العیاذبالله سفیه ترین شخص ها بوده درعالم یا خائن ترین مردم بوده است؟
اگر ناموس خدا را گرفته، انداخته در کوچه رهگذرها بیایند بردارند ملعبه دست خودشان قرار بدهند العیاذبالله خیانت کرده به خدا وناموس خدا وبندگان خدا یا نمی دانسته که این قدر ارزش دارد، این منطق آنهاست ولی ما می گوییم این طور نیست ناموس خدا به دست امین خدا سپرده شد وامین خدا از همان روز اول که به رسالت خود را ابلاغ کرده است وصایت معصوم را هم ابلاغ کرده است همان یوم الانذار و در حدیث یوم الدار، همان روزاولی که براساس آیه “انذر عشیرتک الاقربین”(214/شعراء) پیامبر خویشان خود راجمع کرد ورسالت خودش را ابلاغ کرد همان روز فرمود:اول کسی که به من ایمان بیاورد وصی من خواهد بود خلیفه من خواهد بود اول کسی که برخاست همان نوجوان ده سالهامیرالمومنین علیه السلام بود همان نوجوانی که همه مردهای عالم خاک پای اوهستند اوکه خدا او را پسندید، رسول ایمان اورا پسندید ،اوبرخاست بیعت کرد فرمود بنشین، باز دوباره تکرار کرد عاقبت سه بار و دست گذاشت روی شانه علی فرمود :”هذا اخی و وصیتی وخلیفتی من بعدی اسمعوه واطیعوه” این برادرمن و وصی من و جانشین بعد از من است گوش به حرفش بدهید و اطاعتش کنید.
همان روز اول که بذر رسالت افشانده شد همان روز بذر ولایت وخلافت و وصایت افشانده شد آن هم فرد معصومی معین شد.
بعد هم در طول بیست وسه سال که دوران بعثت بود پیوسته در شرایط مختلف تذکر می داد پیامبر دنبال بهانه می گشت که این مطلب را دوباره القا کند همیشه می فرمود:”انت منی بمنزله هارون من بعد موسی” “مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق” ازاین تعبیرات زیاد است تا آخرین سال عمرشان که مساله غدیر خم، که علنی وآشکارا میان مردم دست علی علیه السلام را بالا گرفتند و فرمودند:”من کنت مولاه فهذا علی مولاه”این مطلب از روز یوم الدار بوده تابرسد به غدیر. منطق شیعه این بوده است که رسول خدا امانت و وحی الهی را گرفته و تا خودشان بودند نگهداری کردند بعد هم به امام وخلیفه معصوم بعد از خودش تحویل داده است و دوازده معصوم یکی پس از دیگری هر کدام در هر زمانی این ناموس خدا را نگهدار کنند تا آخرینش بیاید”هوالذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی دین کله ولو کره المشرکون”(9/صف)
روابط عمومی نشر بین المللی حوزه مشق