پایگاه خبری حوزه مشق به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، مهدی بشیرنژاد دهقان، معلم نمونه استانی و مدرس درس امور زراعی در هنرستان کشاورزی شهید بهشتی، نویسنده و پژوهشگر انتشارات حوزه مشق، در مورد چالشهای رشته فنی و حرفهای و کاردانش بیان کرد:
در امر خطیر آموزش در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش، مهمترین چالشی که امروزه مشاهده میشود، عدم تعادل بین مطالب کتب درسی با بازار کار است. وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای آموزشی، لازم است آموزش همواره با تکنولوژی روز همسو و همراه باشد که متأسفانه با توجه به بار مالی زیاد برای تولید محتوا و تغییر سالانه در کتب درسی، امکانپذیر نیست و این موضوع مهم، مستلزم اقدام و ازخودگذشتگی هنرآموزان در این عرصه است.
این هنرآموز نمونه استانی که در سومین دوره کتاب سال حوزه مشق رتبه برتر کشوری در حوزه پژوهش های کشاورزی، در مورد چگونگی فراهم کردن زمینه تناسب کتب آموزشی و محیط کار افزود:
مقدمه این امر داشتن طرح درس جامع سالانه و روزانه بروز در رشتههای مورد تدریس است که این مساله در بین هنرآموزان با توجه به سابقه تدریس و تسلط به دروس و همچنین زمانبر بودن این امر برای تدوین و تبیین، نادیده گرفته میشود.
بشیرنژاد دهقان تصریح کرد: عدم تدوین و تبیین مطالب درسی باعث میشود زمان و دقایق کلاس برای هنرآموز و هنرجو خستهکننده باشد این در حالی است که میتوان در رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش و با توجه به سرفصلهای تعریف شده و سلیقه و خلاقیت هنرآموز، مطالب فراوانی جهت تدریس آماده کرد.
مدرس امور زراعی پیرامون راهکار جذاب کردن کلاس درس، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه شخصی در تدریس، قبول یک واحد درسی بدون طرح درس سالانه و آماده شدن در کلاس درس بدون طرح درس خستهکننده است و باعث عدم رضایت هنرآموز و همچنین هنرجو خواهد شد، بنابراین سعی بر این است که با توجه به سرفصلها و مطالب کتب درسی، مطالب تکمیلی و بروز آن رشته در طرح درسهای سالانه و روزانه گنجانده شود تا آموزش به بازار کار نزدیک و برای مهارتدهنده و مهارتآموز جذاب و مفید باشد.