روش تدریس سوم ابتدایی
دکتر فردین احمدی استاد دانشگاه فرهنگیان: مقطع ابتدایی را میتوان حساسترین و مهمترین مقطع آموزشی برای دانشآموزان در نظر گرفت. چرا که در این مقطع، پایههای آموزشی و علمی دانشآموزان شکل میگیرد.
پایۀ سوم ابتدایی از یک سو تکمیل کنندۀ آموزشهای کلاس اول و دوم بوده و از سویی دیگر، زیربنای آموزشهای دانشآموز در کلاس چهارم است. بنابراین روش تدریس سوم ابتدایی در تثبیت آموختههای پایههای قبل و ایجاد سنگ بنای قوی برای دانش سالهای بعد، بسیار حائز اهمیت است.
دانشآموزان در پایۀ سوم برای اولین بار با جدول ضرب آشنا میشوند. این مبحث به همراه مبحث تبدیل انرژی در علوم و مباحث دستوری مانند مترادف، مخالف و همخانواده در فارسی، جزو موضوعات چالش برانگیز پایۀ سوم برای دانشآموزان است.
همچنین دانشآموزان پایۀ سوم ویژگیهای شناختی، فیزیکی، زبانی و اجتماعی خاص خود را دارند که آشنایی با آنها به معلم کمک میکند تا روش تدریس کلاس سوم ابتدایی را به گونهای در نظر بگیرد که از یک سو با این ویژگیها هماهنگ باشد و از سوی دیگر موضوعات چالشبرانگیز درسهای مختلف را به خوبی آموزش دهد.
در این مقاله به بررسی ویژگیهای دانشآموزان پایۀ سوم ابتدایی و روش تدریس کتابهای سوم ابتدایی میپردازیم. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید
(((( چاپ کتاب کار و کمک درسی در انتشارات حوزه مشق )))))
شناخت ویژگیهای دانشآموزان کلاس سوم برای انتخاب بهترین روش تدریس سوم ابتدایی همان طور در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، شناخت روحیات و ویژگیهای دانشآموزان هر پایه و هر مقطع، به معلم کمک میکند تا روش تدریس خود را بر اساس این ویژگیها انتخاب کند و تکالیف، فعالیتها و روشهای ارزشیابی مناسبی را برای دانشآموزان خود در نظر بگیرد. توجه داشته باشید که هر دانشآموزی ویژگیهای شخصیتی خاص خود را دارد و لزوماً تمامی دانشآموزان پایۀ سوم، ویژگیهای یکسان و مطابق با محتوای این مقاله ندارند. ضمن اینکه نداشتن این ویژگیها به معنای غیر طبیعی بودن دانشآموز نیست.
با این حال ویژگیهایی که در ادامه ارائه میشوند، میتوانند به عنوان یک چارچوب مفید برای پایه سوم ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرند. ویژگیهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان کلاس سوم از روابط اجتماعی و شرکت در فعالیتهای گروهی لذت میبرند علاقۀ آنها به رقابت کردن در حال افزایش است در حال یادگیری این موضوع هستند که مسئولیت کارهای خود را بپذیرند تلاش میکنند تا شبیه همسالان خود لباس بپوشند نسبت به عدالت و بی عدالتی حساس میشوند ممکن است به دوست صمیمی خود بیش از حد وابسته شوند ممکن است بارها رفتارهایی حاکی از خشم یا اضطراب را در آنها مشاهده کنید ویژگیهای زبانی دانشآموزان کلاس سوم دایرۀ واژگان آنها به سرعت در حال گسترش است از زیاد صحبت کردن و توضیح نظرات خود لذت میبرند علاقۀ زیادی به اغراق و بزرگنمایی دارند به نظر میرسد که خوب گوش میکنند ولی ممکن است نتوانند در مورد آنچه که شنیدهاند
چیزهای زیادی را به خاطر بیاورند ویژگیهای شناختی دانشآموزان کلاس سوم مدت زمان تمرکز آنها معمولاً کوتاه است ولی میتوانند کاملا غرق در کارهای مورد علاقۀ خود شوند به پذیرش از سوی همسالان و بزرگسالان بسیار نیاز دارند به نحوۀ کار کردن وسایل، موضوعات منطقی و دسته بندی کردن علاقمند هستند ویژگیهای فیزیکی دانشآموزان پایۀ سوم ابتدایی در این سن بلوغ جسمی در دختران سریعتر از پسران اتفاق میافتد ممکن است بسیاری از آنها وضعیت فیزیکی مناسبی نداشته باشند، برای مثال خمیده نشستن، جویدن ناختن، بازی کردن با موها الگوی ثابتی برای خواب و غذا خوردن ندارند ممکن است بارها شکایاتی از درد شکم و پاها و سردرد را از آنها بشنوید سخت بازی میکنند
اما خیلی زود خسته میشوند انواع روشهای تدریس مناسب برای پایۀ سوم ابتدایی در پایۀ سوم ابتدایی انواع روشهای تدریس نظیر بحث گروهی، نمایش، گردش علمی، بارش فکری، گروهبندی دانشآموزان، روش تدریس پیش سازمان دهنده، روشن سازی طرز تلقی، روش فعال ذهنی و… بسیار کارآمد هستند. نکات مهمی که هر معلمی در روش تدریس سوم ابتدایی باید در نظر بگیرد اگر به عنوان معلم خصوصی پایه سوم ابتدایی فعالیت میکنید و یا معلم پایۀ سوم آموزش و پرورش هستید، پیشنهاد میکنیم این موارد را در تدریس به دانشآموزان این پایه در نظر بگیرید.
با توجه به بازۀ کوتاه تمرکز دانشآموزان پایۀ سوم، سعی کرده زمانهای تدریس و همینطور تکالیف را به گونهای تنظیم کنید که متناسب با این بازه باشد. در حین تدریس، فرصتهای کافی برای استراحت و بازی برای آنها فراهم کنید. با توجه به علاقۀ آنها به کارهای گروهی، قوانین انجام فعالیتهای گروهی، نحوۀ ارتباط برقرار کردن با اعضای گروه، نحوۀ صحبت کردن در جمع و غیره را به آنها آموزش دهید. برای آموزش ریاضی و علوم تجربی پایۀ سوم از کارهای دستی، فعالیتهای عملی و ابزارهای مناسب استفاده کنید تا دانشآموزان با این موضوعات به صورت مفهومیتر آشنا شوند.
تکالیف و مسائل را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید تا دانشآموزان توانایی درک و مدیریت هر بخش را به صورت جداگانه داشته باشند. برای داشتن دست خط زیبا در این پایه، بیشتر روی پروژهها، کاغذ دیواری و کارهای خاص تاکید داشته باشید اما از آنها انتظار نداشته که تکالیف هر روز خود را با دست خطی زیبا بنویسند. برای پاسخ به سوالات یا شکایاتی که در رابطه با عدالت و بی عدالتی مطرح میکنند آمادگی داشته باشید. از روشهای تدریس که در بخش قبل به آنها اشاره شد استفاده کنید. روش تدریس کتابهای سوم ابتدایی در این قسمت از مقاله به بررسی روش تدریس و کتاب راهنمای معلم سوم ابتدایی در سه درس پایۀ سوم، یعنی ریاضی، علوم، فارسی میپردازیم.
روش تدریس ریاضی سوم ابتدایی درس ریاضی سوم ابتدایی در واقع شروع مرحلهای است که طی آن دانشآموز به طور جدی درگیر حل مسأله میشود. همچنین در این پایه برای اولین بار با مفهوم ضرب آشنا میشوند؛ مفهومی که یادگیری یا عدم یادگیری آن تأثیر مستقیمی روی وضعیت درسی دانشآموز در ریاضیات پایههای بالاتر دارد.
اهداف اصلی ریاضی سوم دبستان عبارتند از: بالا بردن توانایی حل مسأله در دانشآموزان؛ توجه به نقش فعال دانشآموز در یادگیری مفاهیم ریاضی؛ ارتقای مهارتهای نوشتن و خواندن؛ توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و سبکهای یادگیری آنها؛ تقویت مهارت مدلسازی ریاضی در دانشآموزان؛ ارائۀ مثالهایی از کاربرد ریاضی در زندگی روزمره؛ بنابراین در روش تدریس ریاضی سوم ابتدایی لازم است که این موارد را در نظر داشته باشید.
روش تدریس فارسی سوم ابتدایی هدف از ارائۀ درس فارسی در دورۀ ابتدایی، تقویت چهار مهارت زبانی، یعنی گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن است. دانشآموز در پایۀ اول و دوم به صورت مقدماتی با این مهارتها آشنا میشود. اما در کتاب فارسی پایۀ سوم ابتدایی، به آموزش سطوح پیشرفتۀ این چهار مهارت پرداخته شده است. موضوعاتی مانند مترادف و مخالف، زیبانویسی و درک مطلب، از موضوعات چالش برانگیز فارسی سوم ابتدایی هستند.
به عنوان معلم خصوصی فارسی سوم ابتدایی، روش تدریس شما در هدایت دانشآموز از مراحل مقدماتی به سمت مراحل پیشرفتهتر یادگیری مهارتهای زبانی، بسیار حائز اهمیت است. روش تدریس علوم سوم ابتدایی هدف از ارائۀ درس علوم تجربی در دورۀ ابتدایی، این است که به دانشآموزان در این مقطع کمک کند تا با کمک مشاهدات و روشهای علمی دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند.
دانشآموزان از طریق این درس یاد میگیرند که عقاید و گفتههای مختلف را به روشهای علمی آزمایش کنند و از میان آنها، تنها موارد مستدل و علمی را بپذیرند. بنابراین روش تدریس علوم تجربی و به طور خاص، روش تدریس علوم تجربی سوم دبستان، از اهمیت بالایی برخوردار است. در تدریس درس علوم، میتوان سه نوع هدف؛ یعنی اهداف شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی را در نظر گرفت. در کتاب علوم تجربی پایۀ سوم ابتدایی، بیشتر به اهداف شناختی پرداخته شده است.
بنابراین در روش تدریس علوم تجربی سوم ابتدایی، معلم باید تمرکز خود را روی همین هدف قرار دهد و مفاهیم درس را از این طریق به دانشآموزان منتقل کند.
روابط عمومی نشر حوزه مشق
بهترین انتشارات،معتبرترین انتشارات،محبوب ترین انتشارات پرکارترین انتشارات،ناشر کتاب انتشارات چاپ کتاب،چاپ کتاب شعر ،چاپ کتاب داستان،چاپ کتاب دلنوشته،چاپ کتاب رمان،چاپ کتاب سفرنامه،چاپ کتاب نمایشنامه، چاپ کتاب زندگینامه،چاپکتاب زندگینامه،تبدیل جزوات اساتید، مربیان،معلمان،دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به کتاب،تبدیل مقالات و نوشته های علمی به کتاب، استخراج مقاله از پایان نامه
🌹🌹🌹🌹 چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،رمان،دلنوشته،سفرنامه،زندگینامه،نمایشنامه،فیلمنامه،تبدیل جزوات اساتید،معلمان،مربیان،دانشجویان به کتاب، تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به کتاب با مدیریت استاد فردین احمدی در واتساپ به کارشناسان ما پیام بدهید. ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶
۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹