???????????
? آشنایی با روش مفید و کاربردی بازخورد ساندویچی یا ساندویچ ستایش
? یکی از سختترین بخشهای ارزیابی مدرس یا مربی، زمانی است که باید بازخورد سازندهای به فراگیران بدهد. اگرچه بازخورد به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری در نظر گرفته میشود، اما دانستن اینکه چگونه انتقادهای خود را به شیوهی درستی بیان کنید میتواند چالش برانگیز باشد.
? اگر خیلی تند و شدید برخورد کنید، بازخوردهای سازندهی شما فوراً توسط یادگیرنده رد شده و مانع از پیشرفت او میشود.
? از طرف دیگر اگر به شیوهای بیش از حد دلسوزانه بازخورد بدهید، ممکن است یادگیرنده تأثیر انتقاد شما را درک نکند.
? بنابراین مؤثرترین راه برای انتقاد سازنده، استفاده از «ساندویچ ستایش» است که برای ارتقای عملکرد یادگیرنده و بهبود مهارتهای او طراحی شده است.
? همانطور که ساندویش از دو برش نان در بالا و پایین و محتویات در مرکز تشکیل شده است؛ در این روش نیز شما انتقاد سازنده را (در نقش محتویات ساندویچ) بین دو تمجید و ستایش (در نقش نان ساندویچ)، «ساندویچ» میکنید و به عنوان بازخورد به یادگیرنده ارائه میدهید تا او انتقاد را راحتتر بپذیرد.
? مرحله اول، برش تحتانی نان یا بازخورد مثبت ابتدایی: در مرحله اول بازخورد را با یک نظر مثبت آغاز کنید. این مرحله برای کمک به ایجاد رابطه با یادگیرنده و گفتن حقیقت در مورد عملکرد درست به او کمک میکند زیرا اگر فورا از یادگیرنده انتقاد کنید، احتمالاً یادگیرنده شما مضطرب شده و خود را نقطه مقابل شما میبیند.
هنگامی که به نقاط قوت کار یادگیرندگان اشاره کردید، تبریک گفتن و تمجید از آنها برای تلاشهایشان بسیار مهم است.
اکنون اعتماد ایجاد کردهاید و یادگیرنده شما احساس آرامش بیشتری میکند.
?مرحله دوم، محتویات ساندویچ یا انتقاد سازنده:
زمان آن رسیده که بازخورد منفی را ارائه دهید. با این حال، فقط به این موضوع توجه نکنید بلکه به دقت فکر کنید که چگونه به یادگیرنده خود نزدیک شوید. هرکسی در برخورد با انتقاد به گونهای متفاوت برخورد میکند و از آنجایی که شما دانشآموزان خود را بهطور نسبی میشناسید از حساسیتهای آنها آگاه هستید میتوانید به طور مناسب با او برخورد کنید. در ضمن زمینههایی که یادگیرنده نیاز به پیشرفت در آنها دارد را به طور دقیق مشخص کنید. بازخورد ارائه شده باید مثبت و کاملا مشخص و بدون ابهام باشد و چگونگی حرکت رو به جلو را به فراگیر بیاموزد.
? مرحله سوم، برش فوقانی نان یا بازخورد مثبت انتهایی: در پایان برگردید و نکات مثبت را تکرار کنید. بخش سخت اکنون از سر راه خود خارج شده است و یادگیرنده شما ممکن است پس از انتقاد کمی احساس منفی داشته باشد. اکنون ضروری است که به آنها یادآوری کنید چقدر پیشرفت کردهاند و انگیزه لازم برای بهبود را به آنها بدهید.
✅ در پایان توجه داشتید باشید روش «ساندویچ» روش مفیدی است که از نمایش ناهنجار یک انتقاد سازنده جلوگیری میکند.