روش تدریس چهارم ابتدایی
دکتر فردین احمدی پژوهشگر و استاد دانشگاه:
کلاس چهارم ابتدایی برای بسیاری از دانشآموزان و والدین آنها به عنوان یکی از پایههای دشوار تحصیلی در نظر گرفته میشود.
به دلیل تفاوت سطح آموزشی پایۀ چهارم با پایۀ سوم، بسیاری از دانشآموزان در این پایه دچار افت تحصیلی میشوند. اگر این موضوع توسط معلم و والدین دانشآموز به خوبی مدیریت نشود، ممکن است باعث بیانگیزگی دانشآموز و دلسرد شدن او نسبت به مطالعه و یادگیری شود. اگر چه که عناوین دروس پایۀ چهارم تفاوتی با دروس ارائه شده در پایۀ سوم ندارند، اما در پایههای قبل تمرکز بر حفظ کردن و یادآوری دروس بود. از پایۀ چهارم به بعد، دانشآموز درگیر سطوح بالاتر یادگیری مانند درک مطلب، تجزیه و تحلیل، حل مسأله و… میشود.
علاوه بر این، پایۀ چهارم زمان شروع برخی تغییرات ذهنی، فیزیکی و اجتماعی در دانشآموزان است. دانشآموزان کلاس چهارم ویژگیهای فیزیکی، اجتماعی، زبانی و شناختی خاص خود را دارند. با توجه به این موارد، روش تدریس چهارم ابتدایی نیز باید متناسب با همین ویژگیها در نظر گرفته شود. در این مقاله به بررسی روش تدریس چهارم ابتدایی میپردازیم. در صورتی که به عنوان معلم خصوصی چهارم ابتدایی یا معلم پایۀ چهارم در آموزش و پرورش فعالیت میکنید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. لطفا با ما همراه باشید.
( چاپ کتاب و کتاب کمک درسی در انتشارات حوزه مشق )
شناخت ویژگیهای دانشآموزان کلاس چهارم برای انتخاب بهترین روش تدریس چهارم ابتدایی ویژگیهای فیزیکی هماهنگی بین چشم و دست به سرعت افزایش پیدا میکند وضعیت دست خط آنها بهبود پیدا میکند از دردهای مربوط به دوران رشد یا گرفتگی عضلات شکایت میکنند هماهنگی در حرکات آنها افزایش پیدا میکند نشانههایی از بلوغ مانند رشد موها، تغییر صدا، چرب شدن پوست و… در دانشآموزان این سن پدیدار میشود دانشآموزان در این سن به خواب بیشتری نیاز دارند و اشتهای آنها افزایش پیدا میکند ویژگیهای شناختی در این سن دانشآموزان بیشتر از قبل به موضوعات انتزاعی و غیر قابل مشاهده، فکر میکنند در سازماندهی افکار و برنامهریزی بهتر عمل میکنند شروع به پیش بینی عواقب کارها و برنامهریزی برای انجام کارها میکنند
میتوانند جنبههای مختلف یک موضوع را بررسی کنند به اطلاعاتی که از طریق دوستان یا شبکههای اجتماعی به دست میآورند بسیار اعتماد میکنند احساس مسئولیت بیشتری در خانه دارند شروع به درک ارتباط بین موضوعات مختلف میکنند (برای مثال چطور حالت روحی یک نفر میتواند روی بقیۀ افراد تأثیر بگذارد)
ویژگیهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان در ابتدای ده سالگی زندگی اجتماعی و عاطفی فعالی را آغاز میکنند در عین حال که میخواهند استعدادهای ویژۀ خود را پیدا کنند، تلاش میکنند تا شبیه به دیگران رفتار کنند نسبت به بلوغ و تغییرات فیزیکی حاصل از آن احساسات متناقضی دارند تغییرات خلقی زیادی دارند و با موضوعات مربوط به عزت نفس دست و پنجه نرم میکنند روابط دوستانۀ قویتر و پیچیدهتری ایجاد میکنند برای نظرات دوستان خود بسیار ارزش قائل میشوند سعی میکنند پوشش، نگرشها و رفتارهای جدید را امتحان کنند بسیار کنجکاو هستند در عین مهربانی، گاهی اوقات بسیار بدخلق میشوند
نکات مهمی که در روش تدریس چهارم ابتدایی باید در نظر بگیرید تا حد امکان به دانشآموزان اجازه دهید تا بهترین حالت خود را برای کار کردن (نشستن، نوشتن و…) انتخاب کنند. در این سن دانشآموزان به صحبت کردن، فکر کردن و تجزیه و تحلیل علاقمند میشوند. بنابراین تا حد امکان در مورد موضوعات مختلف از آنها سؤال بپرسید. برای درسهای مختلف پایۀ چهارم ابتدایی از روشهای تدریس متفاوت استفاده کنید.
برای مثال در درس علوم از فعالیتهای عملی، پروژههای گروهی، گردش علمی و… استفاده کنید. استفاده از نمایش و بازیهای گروهی در درس فارسی میتواند بسیار کمک کننده باشد. ویدیوهای آموزشی در درسی مانند مطالعات اجتماعی مفید خواهد بود. دانشآموزان در مقطع ابتدایی به بازی علاقۀ زیادی نشان میدهند. بنابراین تا حد امکان از این روش در تدریس خود استفاده کنید.
دانشآموزان در پایۀ چهارم ابتدایی هنوز به ارزش یادگیری پی نبردهاند. بنابراین برای ایجاد انگیزه در آنها بهتر است از سیستم پاداشدهی استفاده کنید. تا میتوانید برای آموزشها و صحبتهای خود مثالهای قابل درک و روشن بیاورید. روش تدریس کتابهای اول ابتدایی در این قسمت از مقاله به بررسی روش تدریس سه درس مهم پایۀ چهارم ابتدایی، یعنی ریاضی، علوم و فارسی میپردازیم.
روش تدریس ریاضی چهارم ابتدایی در ریاضی پایۀ چهارم، دانشآموز علاوه بر تکمیل مفاهیم پایههای قبل، با موضوعات جدیدی مانند کسر، عدد مخلوط، عدد اعشاری و ضرب اعداد دو رقم در دو رقم آشنا میشود. آموزش اصولی این مفاهیم به دانشآموزان کمک میکند تا در یادگیری ریاضیات پایههای بالاتر مشکلات کمتری را تجربه کند.
روش تدریس فارسی چهارم ابتدایی هدف از ارائۀ درس فارسی در دورۀ ابتدایی، تقویت چهار مهارت زبانی، یعنی گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن است. دانشآموز در پایۀ اول و دوم به صورت مقدماتی با این مهارتها آشنا میشود. کتاب فارسی چهارم نیز در ادامهٔ فارسی سوم ابتدایی، به آموزش سطوح پیشرفتهٔ چهار مهارت اصلی زبان پرداخته است.
بنابراین روش تدریس فارسی چهارم در هدایت دانشآموز از مراحل مقدماتی به سمت مراحل پیشرفتهتر یادگیری مهارتهای زبانی، بسیار حائز اهمیت است روش تدریس علوم چهارم ابتدایی هدف از ارائۀ درس علوم تجربی در دورۀ ابتدایی، این است که به دانشآموزان در این مقطع کمک کند تا با استفاده از مشاهدات و روشهای علمی، دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند.
دانشآموزان از طریق این درس یاد میگیرند که عقاید و گفتههای مختلف را به روشهای علمی آزمایش کنند و از میان آنها، تنها موارد مستدل و علمی را بپذیرند.
در کتاب علوم چهارم دبستان دانشآموزان با مفاهیمی مانند مشاهده، یادداشتبرداری، گزارشنویسی، انرژی، گرما، سنگها، بدن انسانها، جانوران و گیاهان آشنا میشوند.
روابط عمومی انتشارات حوزه مشق
بهترین انتشارات،معتبرترین انتشارات،محبوب ترین انتشارات پرکارترین انتشارات،ناشر کتاب انتشارات چاپ کتاب،چاپ کتاب شعر ،چاپ کتاب داستان،چاپ کتاب دلنوشته،چاپ کتاب رمان،چاپ کتاب سفرنامه،چاپ کتاب نمایشنامه، چاپ کتاب زندگینامه،چاپکتاب زندگینامه،تبدیل جزوات اساتید، مربیان،معلمان،دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به کتاب،تبدیل مقالات و نوشته های علمی به کتاب، استخراج مقاله از پایان نامه
🌹🌹🌹🌹 چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،رمان،دلنوشته،سفرنامه،زندگینامه،نمایشنامه،فیلمنامه،تبدیل جزوات اساتید،معلمان،مربیان،دانشجویان به کتاب، تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به کتاب با مدیریت استاد فردین احمدی در واتساپ به کارشناسان ما پیام بدهید. ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶
۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹