روش تدریس دوم ابتدایی
دکتر فردین احمدی استاد دانشگاه فرهنگیان: پایۀ دوم ابتدایی یکی از مهمترین پایههای تحصیلی برای دانشآموزان است.
چرا که دانشآموزان پس از گذارندن پایۀ اول ابتدایی که در آن بسیاری از موضوعات با بازی و سرگرمی آموزش داده میشد، در این پایه با موضوعات مهم و بسیار جدی مانند روشهای حل مسأله، مدلسازی ریاضی، انجام آزمایشهای علمی، گزارشنویسی، روان خواندن متنهای طولانیتر و… آشنا میشوند. همچنین در این سن دانشآموزان ویژگیهای شناختی خاص خود را دارند که آشنایی با آنها به معلم کمک میکند تا روش تدریس کلاس دوم ابتدایی را به گونهای در نظر بگیرد که با این ویژگیها هماهنگی بیشتری داشته باشد.
در این مقاله به بررسی ویژگیهای دانشآموزان پایۀ دوم و روش تدریس کتابهای دوم ابتدایی میپردازیم. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید
(((( چاپ کتاب کار و کمک درسی در انتشارات حوزه مشق )))))
شناخت ویژگیهای دانشآموزان کلاس دوم برای انتخاب بهترین روش تدریس دوم ابتدایی همان طور در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، شناخت روحیات و ویژگیهای دانشآموزان هر پایه و هر مقطع، به معلم کمک میکند تا روش تدریس خود را بر اساس این ویژگیها انتخاب کند و تکالیف، فعالیتها و روشهای ارزشیابی مناسبی را برای دانشآموزان خود در نظر بگیرد.
توجه داشته باشید که هر دانشآموزی ویژگیهای شخصیتی خاص خود را دارد و لزوما تمامی دانشآموزان پایۀ دوم ویژگیهای یکسان و مطابق با محتوای این مقاله ندارند. ضمن اینکه نداشتن این ویژگیها به معنای غیر طبیعی بودن دانشآموز نیست.
با این حال ویژگیهایی که در ادامه ارائه میشوند میتوانند به عنوان یک چارچوب مفید برای استفاده در کلاسهای دوم ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرند. ویژگیهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان کلاس دوم بسیار متمرکز بر خود و ویژگیهای خود هستند
میتوانند بسیار جدی، بدخلق یا خجالتی باشند از اشتباه کردن و ریسک کردن میترسند نیاز شدیدی به احساس امنیت دارند دوستیهای خود را به سرعت تغییر میدهند ویژگیهای زبانی دانشآموزان کلاس دوم رشد قابل توجهی در مهارتهای شنیداری در آنها اتفاق میافتد از گفتگوهای تک به تک به خصوص با بزرگترها لذت میبرند تلاش میکنند تا دقیق صحبت کنند دایرۀ واژگان آنها به سرعت در حال گسترش است ویژگیهای شناختی دانشآموزان کلاس دوم بسیار تلاش میکنند تا تکالیف خود را کامل و بی نقص انجام دهند از انجام تکالیف تکراری و مرور آموختههای خود لذت میبرند از انجام کارهای دستی و تحقیقاتی لذت میبرند به دسته بندی و نظم دادن علاقمند هستند از بازیهای کامپیوتری بسیار لذت میبرند
ویژگیهای فیزیکی دانشآموزان پایۀ دوم ابتدایی از نظر جسمی هماهنگی و تعادل بالایی دارند و به خصوص در ورزش عملکرد خوبی دارند میتوانند روی چیزهای ریز و نزدیک متمرکز شوند اما ممکن است در نگاه کردن به اشیای دور مانند تخته دچار مشکل شوند بسیاری از آنها دست خطهای ریزی دارند و بزرگ نوشتن برای آنها دشوار است بسیار پر انرژی هستند نکات مهمی که هر معلمی در روش تدریس دوم ابتدایی باید در نظر بگیرد اگر به عنوان معلم خصوصی پایه دوم ابتدایی فعالیت میکنید و یا معلم پایۀ دوم آموزش و پرورش هستید، پیشنهاد میکنیم این موارد را در تدریس به دانشآموزان این پایه در نظر بگیرید.
بازیهای کلامی را به منظور افزایش دایرۀ لغات دانشآموزان به بخش ثابتی از تدریس خود تبدیل کنید. کتابهای صوتی مفید را در اختیار دانشآموزان قرار دهید. طیف وسیعی از بازیهای کامپیوتری مناسب، پازلها، بلاکها، لگو، بازیهای دستی را برای دانشآموزان پایۀ دوم در نظر بگیرید. برای هر تکلیف محدودیت زمانی قائل شوید و تا حد امکان زمان آن را کوتاه در نظر بگیرید تا باعث خستگی و بیانگیزگی دانشآموز نشود.
تکالیف پایان باز را برای آنها در نظر بگیرید (مانند نوشتن دربارۀ یک موضوع خاص یا انجام تحقیق دربارۀ یکی از موضوعات درس علوم). اما حتما مراحل انجام کار را برای آنها مشخص کنید. از آنجا که دانشآموزان در این سن بسیار کمال گرا هستند شما نیز به عنوان معلم، سطح توقع خود تا حد مناسبی بالا ببرید. تشکر و قدردانی را در ازای انجام درست و دقیق کارها فراموش نکنید. دست خطهای ریز را تا حد امکان بپذیرید و از این بابت دانشآموزان را تحت فشار نگذارید.
فرصت و فضای کافی را برای انجام بازیهای خارج از کلاس برای دانشآموزان پایۀ دوم ابتدایی فراهم کنید. به دلیل اینکه بسیاری از دانشآموزان این پایه در نگاه کردن به اشیای دور مانند تخته مشکل دارند، تا حد امکان سعی کنید با استفاده از جزوات آماده، تکالیف پرینت گرفته شده و… نیاز آنها را برای نوشتن از روی تخته کاهش دهید.
روش تدریس کتابهای دوم ابتدایی در این قسمت از مقاله به بررسی روش تدریس چهار درس پایۀ دوم ابتدایی، یعنی ریاضی، علوم، فارسی و قرآن میپردازیم. روش تدریس ریاضی دوم ابتدایی ریاضی دوم ابتدایی یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین دروس برای ایجاد پایۀ قوی ریاضی در دانشآموزان، برای مقاطع بالاتر تحصیلی است. در ریاضی اول ابتدایی، دانشآموز تا حد زیادی با استفاده از بازی و سرگرمی مباحث را آموزش میبیند.
اما در ریاضی پایۀ دوم، مباحث و مفاهیم این درس به صورت جدیتری مطرح میشوند. در این پایه، دانشآموز باید یاد بگیرد که با موضوعات انتزاعی درس ریاضی ارتباط برقرار کند. همچنین دانشآموز در این پایه برای اولین بار به طور جدی با موضوع حل مسأله و مدلسازی ریاضی روبرو میشود.
بنابراین روش تدریس ریاضی دوم دبستان و توانایی معلم برای ملموستر کردن این مفاهیم انتزاعی، بیان کاربردهای آنها در زندگی روزمره و پایهریزی مهارت حل مسأله در دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. روش تدریس فارسی دوم ابتدایی کتاب فارسی دوم دبستان با هدف ایجاد توانایی بلندخوانی، خواندن با لحن و آهنگ مناسب، درک مطلب و پرورش مهارتهای خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب خواندن، تدوین و طراحی شده است.
معمولا در بحث زبانآموزی، مهارت نوشتن در صدر آموزشها قرار میگیرد. در حالی که باید به این نکتۀ مهم توجه کرد که نوشتن، آخرین مهارت زبانآموزی است. بنابراین آنچه که باید در وهلۀ اول مورد توجه قرار گیرد مهارتهایی نظیر گوش دادن، سخن گفتن و خواندن است. روش تدریس فارسی دوم دبستان و توانایی معلم در پیادهسازی این روش تدریس، تاثیر بسزایی در تقویت این مهارتهای ضروری دارد. روش تدریس علوم دوم ابتدایی آموزش علوم تجربی، به معنای انجام فعالیتهایی است که با کمک آنها، دانشآموزان با مشاهدات و روشهای علمی، عقایدی را نسبت به دنیای اطراف خود کسب میکنند.
یادگیری این درس در دوران کودکی بسیار مهم است. زیرا افراد در این سن عقاید و نظریاتی را دربارهٔ دنیای اطراف خود کسب میکنند که اگر این عقاید بر اساس مشاهدات اتفاقی و قبول شنیدهها باشد احتمالاً غیرعلمی و گذرا خواهد بود. این تصورات غیر علمی بر سایر تجربیات آنها در آینده نیز تأثیر منفی میگذارد. بنابراین روش تدریس علوم تجربی و به طور خاص، روش تدریس علوم تجربی دوم دبستان، از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که دانشآموزان از طریق این درس یاد میگیرند که عقاید و گفتههای مختلف را به روشهای علمی آزمایش کنند و از میان آنها، تنها موارد مستدل و علمی را بپذیرند.
روش تدریس قرآن دوم ابتدایی دانشآموزان در پایه اول ابتدایی با قرائت هفت سورۀ کوتاه قرآن کریم، اشعاری دربارۀ این سورهها و چند داستان کوتاه از قرآن کریم آشنا شدهاند. همچنین آموختهاند که برخی کلمات و عبارات سادۀ قرآنی را به صورت آرام و شمرده بخوانند. برای اینکه آمادگی بیشتری در روش تدریس قرآن دوم ابتدایی کسب کنید، پیشنهاد میکنیم مروری کلی روی مفاهیم و درسهای کتاب قرآن اول ابتدایی نیز داشته باشید.
از معلم خصوصی قرآن دوم دبستان انتظار میرود دانشآموز را به قرائت زیبای سورهها علاقمند کند. احترام به قرآن و آداب خواندن قرآن را به آنها آموزش دهد. برخی نشانهها و نمادهای رسمالخط قرآن را معرفی کند.
شاگردان پایۀ دوم را با مفاهیم پیامها و داستانهای قرآنی کتاب، آشنا کند. از دانشآموزان بخواهد سورههای حمد، توحید، ناس و عصر را حفظ کنند.
روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق
بهترین انتشارات،معتبرترین انتشارات،محبوب ترین انتشارات پرکارترین انتشارات،ناشر کتاب انتشارات چاپ کتاب،چاپ کتاب شعر ،چاپ کتاب داستان،چاپ کتاب دلنوشته،چاپ کتاب رمان،چاپ کتاب سفرنامه،چاپ کتاب نمایشنامه، چاپ کتاب زندگینامه،چاپکتاب زندگینامه،تبدیل جزوات اساتید، مربیان،معلمان،دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به کتاب،تبدیل مقالات و نوشته های علمی به کتاب، استخراج مقاله از پایان نامه
🌹🌹🌹🌹 چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،رمان،دلنوشته،سفرنامه،زندگینامه،نمایشنامه،فیلمنامه،تبدیل جزوات اساتید،معلمان،مربیان،دانشجویان به کتاب، تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به کتاب با مدیریت استاد فردین احمدی در واتساپ به کارشناسان ما پیام بدهید. ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶
۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹